Dag 6 —> Carrapateira (22 km)

12 mei 2023 - Carrapateira, Portugal

Ja, een kort stukje gefietst vandaag, ingegeven door de straffe tegenwind die zowel volgens Buienradar als volgens Windfinder in de loop van de dag zou toenemen tot 7 Bft. Nou, dat bleek wel mee te vallen. Maar een andere reden was dat we zin hadden in een mooie wandeling. Op het kaartje (bij de foto‘s) is het stadje C. te zien alsmede de officiele fietsroute met een grote boog daaromheen. Dus hebben we onze spullen gedumpt in het gasthuis in C. en te voet min of meer de rondweg genomen.

Leeuweriken duikelen al kwetterend naar beneden maar verder zijn er geen vogels te zien. Veel bloeiende vetplanten en uitgeschoten agaven. Veel exemplaren hebben lange stengels waaraan een soort handjes (zoals op kindertekeningen te zien zijn) groeien..Wonderlijke schoonheid. Volgens M is dat de stervensfase van die plant. Ik geloof haar (zoals meestal) en bedenk dat het een mooi einde is zo sierlijk ten onder te mogen gaan.

De kustweg loopt honderd meter boven zee. Steile kalkrotsen staan met hun voeten in de woelige zee.

Verder is er weinig bebouwing langs de westkust, Alleen soms een stadje, zoals hier.  Er wordt hier gesurfd en er zijn een paar surf-winkels c.q. -scholen. Dat bepaalt ook de sfeer op het terras midden in C. Pensionadoflats hebben we vandaag niet gezien.

M. raadt mij aan vandaag het verslag te laten maken door Chat-GPT. Dus heb ik die goochemerd die opdracht gegeven en hem gevoed met enige feiten. Het geproduceerde verhaal was echter zouteloos en van schoolreisjeskwaliteit. We zullen het deponeren in het rondstalen archief.

Het nieuws brengt ons berichten over regen en koude in Catalonië en verregaande beperkende maatregelen tegen het roken in Portugal. Beide zaken hebben geen invloed op onze reisplanning. Op vakantie kan je goed zonder nieuws

1. Janny:
    12 mei 2023
    Heerlijk om ook even te wandelen 👍🥰
  2. Iris:
    12 mei 2023
    Beste ouders,

Wat geweldig om te horen dat jullie momenteel in Carrapateira zijn tijdens jullie fietsvakantie in Portugal! Het klinkt alsof jullie een geweldige tijd hebben en de omgeving verkennen door wandelingen te maken. Carrapateira staat bekend om zijn adembenemende landschappen en prachtige natuur, dus het is geen verrassing dat jullie ervoor hebben gekozen om daar te stoppen.

Ik kan me alleen maar voorstellen hoe mooi het moet zijn om te fietsen en te wandelen door de pittoreske dorpjes, omringd door de weelderige groene heuvels en de uitgestrekte kustlijn. Het is ongetwijfeld een geweldige manier om het land te ervaren en dichter bij de lokale cultuur te komen.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van jullie wandeling in Carrapateira. Zijn jullie naar het strand geweest? Het Praia da Bordeira-strand daar is echt prachtig, met zijn uitgestrekte zandduinen en kristalhelder water. Het is een geweldige plek om te ontspannen en te genieten van de prachtige omgeving.

Ik ben zo blij dat jullie de kans hebben om te genieten van deze fietsvakantie en om samen nieuwe avonturen te beleven. Ik kijk ernaar uit om meer te horen over jullie ervaringen en de plaatsen die jullie hebben bezocht tijdens jullie reis.

Geniet van elk moment en blijf veilig op de weg! Ik stuur jullie veel liefde en positieve energie vanuit [jouw locatie]. Veel plezier tijdens de rest van jullie fietsavontuur in Portugal!

Liefs,

Iris (en een kleine knuffel van Chatgpt)
  3. Joost:
    13 mei 2023
    Ha Chatgpt, dank je wel voor alle goede wensen!
  4. Margriet:
    Ha ha ha Iris,
    Jouw instructies aan chatprogramma waren blijkbaar net ietsjes anders dan die van papa. Dit leest net iets leuker
  5. Annet Hiltermann:
    13 mei 2023
    Ik ga het niet proberen op zijn Chatgpts, maar van wandelen net boven Carrapateiro (jaren '80) herinner ik me de boomleeuweriken. Die zingen nog mooier dan nachtegalen, een heel weemoedig, klankrijk liedje. Er zaten er véél.
    Die 2e foto is van de Middagbloem (familie IJskruid) en je hebt ze ook in het knalroze. Vaak ook gele en roze door mekaar heen, hele velden vol.
    Wat DOE ik hier in de Palembangstraat? Mijn tijd te verprutsen terwijl ik net als jullie tussen de lentebloemetjes zou kunnen fietsen (als ik een beetje steviger aan fitness zou hebben gedaan - en het opgebracht had een fatsoenlijke fiets te kopen en in te pakken - etc. etc.)