Dag 52 —> Baiona 61 km

25 juni 2019 - Arcade, Spanje

Het gerommel op de slaapzaal begint al om vijf uur. Wij weten ontwaken en opstaan goed te scheiden en blijven nog even liggen. Dan op weg richting Porto. De weggetjes zijn erg landelijk. We zien een akkertje met rijen druiven. Daartussen rijtjes boerenkool. Noord en Zuid ontmoeten elkaar hier.

Koffie ! In Ponte bij een brug over de rivier Chan do Rodeiro die uitmondt in de Ilas Alvedosas, een soort inham van de Atlantische Oceaan. Zoals we al vannacht in de Albergo zagen, is dit een drukke pelgrimsroute. Op elk moment lopen over de Romeinse brug wel vier pelgrims. De brug zal 150 meter lang zijn: aan u lezer nu de opgave uit te rekenen hoeveel pelgrims de brug per uur passeren.

We naderen nu de baai waar ook Vigo aan ligt. Het begint met een penetrante vislucht. Zeelucht ruikt toch anders. Gek, maar vislucht doet niemand - voor zo ver ik weet - opeens heftig verlangen naar een portie vis.

Dan zien we de baai. In het midden liggen honderden vierkante objecten, ongeveer 30 x 30 meter. Drijven ze of staan ze op poten? Ik kan het niet zien. Installaties om aan te meren of visvangstmachines? Ik weet het niet. De wereld zit vol geheimen.

We zijn nu aan de kust en zullen ook de komende dagen zijn. We fietsen Vigo door, een echte metropool. Spaanse steden zijn compact gebouwd. Binnensteden hebben een woonfunctie: zelfs kleine stadjes hebben torenflats in het centrum. Dat heeft tot gevolg dat de binnensteden vol zijn met terrassen, bars en restaurants. Leven doet leven.

Nu in een onderkomen aan zee. Na aankomst een heerlijk glas bier uit de tap in het café hieronder. Oorverdovend lawaai van mannen die ergens over discussiëren. Maar zo te zien, hebben ze geen ruzie. Of is het Spaans een luidruchtige taal?

Zo meteen het dorp in. Er schijnt een festiviteit te zijn, zo is ons uitgelegd. Verder weinig meer begrepen dan dat er wijn gedronken kan worden. Promotie van Spaanse wijn? Tot nu toe hebben we nog geen enkele Spanjool wijn zien drinken! Wat is er dan precies te beleven? Lieve lezer: morgen kunnen we daar verslag van uitbrengen.

1. Annet Hiltermann:
    25 juni 2019
    Die vlonders in de baai: zou dat geen zoutwinning kunnen zijn?
    En van rauw vlees krijg ik geen trek in vlees en van rauwe aardappelen/rijst/spaghetti niet in aardappelen/rijst/spaghetti en van meel niet in brood en van prei niet in prei.
    Vandaag was het zo heet hier dat ik wel met een van jullie zou willen ruilen.
  2. Roos:
    26 juni 2019
    Hoeveel km nog te gaan?
  3. Puck en Cor:
    27 juni 2019
    wat wijn drinken lijkt Puck op een Spanjaard en Cor hoeft het alleen al te ruiken.