Dag 48 —> Clermont (Oise) (81 km)

23 juni 2023 - Clermont, Frankrijk

Om half acht vertrekken wij en al na één kilometer steken wij de Seine over. Niet dat we daar veel van kunnen zien, want we rijden op een drukke weg zonder rijstroken zodat al onze aandacht gericht is op lijfsbehoud. Auto’s, camions en bussen passeren ons rakelings. Regelmatig komt er via opritten van rechts nog meer verkeer bij. Dan moet je ook nog oppassen voor kuilen en verkeersdrempels die je zo het stuur uit je handen kunnen rukken.

Na drie km luwt de verkeersstorm, maar dan wordt ons leven (maar vooral de benen) verzuurd door een eindeloze stijging. Na precies een uur hebben we zodoende zeven kilometers afgelegd.

Voor de niet-fietsers onder de lezers nog enige uitleg over klimmen en dalen. Neem in gedachten een berg waar je overheen  moet. Stel dat je 5 km klimt met een snelheid van 5 km/uur en vervolgens aan de andere kant weer 5 km afdaalt met 45 km/uur. U argeloze niet- fietser zou zeggen: nou, dat klimmen en dalen middelt mooi uit. 45 en 5 is op het hele traject dus gemiddeld 25 km/uur en  daarmee leg je op een achturige fietsdag dus 200 km mee af.

Mispoes! Voor de 5 km bergop heb je 1 uur nodig en voor de afdaling van 5 km slechts 5/45 uur ofwel 6,7 minuut. De gemiddelde snelheid over het gehele traject is dus (5 km + 5 km)/(1 uur + 5/45 uur) = 9 km/uur!

We volgen de Sint-Jacobroute die over Méru voert. Na de eerste 7 km beginnen we er weer plezier in te krijgen. Legio dorpjes passeren we waar zo nu en dan een Tabac gevestigd is voor koffie of een bakker voor koek. We fietsen langs uitgestrekte korenvelden waar M een soort fotorapportage van maakt. M vertelt mij over het vogelconcert waarbij leeuweriken de boventoon voeren. Ik heb daar niets van gehoord, maar de mededeling maakt mij wel blij. Nu beginnen hele volières in mijn hoofd virtuele concerten te geven.

We arriveren in Clermont/Oise. Voor wie die naam opzoekt: er zijn veel plaatsen met de naam Clermont, dus de extensie ‘Oise’ is noodzakelijk. Op straat komen we de eigenaresse van het appartement al tegen. Fietsen kunnen  achter het hek. En de deur moeten we dichtlaten, anders komen de kippen binnen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Janny:
    23 juni 2023
    Het stukje over de vogelgeluiden, dan klinken jullie net als de baardmannetjes. M als Nico Haan (de deskundige en J als Hans Dorrestein.