Dag 47 —> Epône (73 km)

22 juni 2023 - Épône, Frankrijk

Gisterenavond hebben we nog een rondje in Chartres gelopen. Het was bomvol op straat. Op tien plaatsen stonden  orkestjes en ze maakten soms  bijna acceptabele muziek. Bekenden zijn we niet tegengekomen, vroeger was dat altijd vaste prik, of het nu in Wales was of in Dar-es-Salam. Op tijd doken  we onze sponde in want de volgende dag moet er weer gefietst worden.

De wekker loopt om zeven uur af. Normaal gesproken word ik altijd vijf minuten eerder wakker zodat ik die machine preventief het zwijgen kan opleggen maar dit  maal loopt dat dus anders. M is al ontwaakt en deelt mij mede dat het regent.  Dat is tegen de voorspelling  van Buienradar!

We aarzelen, dralen en converseren waarbij de woorden ‘trein’ en ‘wachten’ de revue passeren. Maar dan plotsklaps nemen we een kloek besluit: we stappen in de stromende regen op ons rijwiel en constateren dat het wel nat is, maar niet koud.

In Saint-Piat drinken we heerlijke koffie in de Tabac. De rest van het publiek is drukdoende te krassen op hun krasloten. Het is een methode om erg rijk te worden. Op het raam van de zaak staan een paar bedragen van winnende loten die in deze winkel gekocht zijn.  Waar men vroeger zijn hemels heil zocht in de biechtstoel, is het nu de Tabac  waar aardse rijkdommen  verworven worden.

Om twaalf uur hebben we nog maar 30 km afgelegd. In een bushokje eten we wat.  On een hoek staat een grote kast vol met boeken. En het houdt op met regenen.

In Adainville gaan we op een bankje bij een kerk zitten om een sinaasappel te schillen. M herkent het kerkje van onze pelgrimage  naar Santiago van 2012.

We naderen Epône. De laatste drie kilometers is het Solexen geblazen (d.w.z. trapperloze voortgang) en wel zodanig dat er hard bijgeremd moet worden. Nu zitten we op onze kamer in een etablissement met de veel te mooie naam ‘Les Jardins d’Epône’.  Op de fiets heb je het niet altijd voor het kiezen.

En als slot weer een Haiku. In mijn hoofd opgeborreld toen ik van M de opdracht kreeg een ‘mugge’‘ te verjagen.

Muggen en vliegen

2. Marjan:
    Bloeiend vlasvelden, wat mooi
  3. Vera:
    22 juni 2023
    Heerlijk verhaal om te lezen!
  4. Jenny:
    23 juni 2023
    Hahaa ja idd muggen en vliegen 😆
  5. Joost-Margriet:
    23 juni 2023
    Iris, je bent een aankomend poëzie-talent. Volgens mij heb je een nieuwe dichtvorm uitgevonden met 7-5-7 lettergrepen. Het lijkt veel op de Haiku met 5-7-5 lettergrepen maar dan net omgekeerd. Mag ik een suggestie doen voor de naam? Ik zou het een Ukiah noemen.