Dag 46 —> Chartres (70 km)

21 juni 2023 - Chartres, Frankrijk

Het is weer zonnig en vol goede moed gaan we richting Chartres. We volgen de bordjes van de Jacobsroute. De weg slingert tussen boerenbedrijfjes, vakantiewoningen en ongerepte natuur. Een pauw toont zijn verenpracht. We mijmeren hardop over koffie: zou er straks een Tabac-zaak zijn met koffie- faciliteiten?

Al na 15 km wordt onze bede verhoord. In Bonneval kunnen we zelfs uit vier terrassen rondom het dorpsplein kiezen. Er zijn geen koeken te krijgen in het etablissement van onze keuze doch de entrepeneur verwijst ons naar de bakker op de hoek. Ik haal twee rozijnenbroodjes op maar M maant mij die stiekem te verorberen. Daar ben ik het niet mee eens. Als het café deze zaken niet verstrekt dan kunnen we onze gang toch gaan.

In Thivars stoppen we alweer voor een cola. Het kost ons nu E 6.20. Hoe noordelijker hoe hoger de prijzen. Na 70 km bereiken we ons appartement. Die Jacobsbordjes hebben ons 20 km omgeleid. Morgen maar weer gewoon de route op de iPhone volgen. We slepen onze fietsen de trap op. Het lukt op het nippertje.

De kathedraal torent boven de hele stad uit. In Tours was er sprake van strikte symmetrie maar hier zijn de twee torens totaal verschillend. We gaan de kerk in.  Het zonlicht komt door tientallen grote gebrandschilderde ramen naar binnen. Het interieur is verder sereen. De kapelletjes aan de kanten zijn sober ingericht zonder al te veel dramatiek. Bladgoud konden we niet ontdekken. Rondom het middengedeelte zijn stenen sculpturen aangebracht over het leven, de lessen van en het lijden door Jezus. Dat volgend, krijg ik een stijve nek van het omhoog turen. Het klapstuk is Maria-op-de-pilaar, ook doel voor menig pelgrim.

Vanavond is er een lichtfeest rondom de kathedraal, zo vernemen we van onze verhuurster. Op de terugweg van de kathedraal naar huis zien we al wat toebereidselen die mij niet tot vrolijkheid stemmen. Het grote plein wordt overwoekerd door heimachine-gebonk dat een DJ met een koptelefoon scheef op zijn hoofd uit grote luidsprekers laat donderen. Ook dat zullen we wel weer overleven.

1. Janny:
    21 juni 2023
    Lichtdeeltjes heeft dat ook nog te maken met langste dag?
  2. Joost:
    21 juni 2023
    Lichtdeeltjes heten ook wel fotonen. En als op zekere dag langer fotonen vanuit de zon de aarde treffen dan op andere dagen gedurende dat kalenderjaar, dan noemt men dat de langste dag. Zonnewende valt min of meer op de langste en op de kortste dag.
  3. Vera Veerman:
    21 juni 2023
    Misschien gaan jullie wel de nacht van je leven tegemoet? Have fun
  4. Annet Hiltermann:
    21 juni 2023
    In Estland ging de zon vanavond onder om 22.43. Ik zag hem kalmpjes in de Oostzee zakken. Ieder jaar heb ik er weer moeite mee dat de dagen al gaan korten als de zomer net begint. Dat is niet goed geregeld.
    Ik voor mij zou die rozijnenbroodjes of krentenbollen pontificaal verorberen in het aangezicht van de terrasjesman. Margriet, anders ben je toch niet bang uitgevallen.