Dag 44 —> Vendôme (72 km)

19 juni 2023 - Vendôme, Frankrijk

Al één  kilometer na ons vertrek stoppen we bij de grote kathedraal, een bouwwerk met strikte symmetrie en ongelofelijk veel ongeschonden ornamenten. Hoeveel manuren zit er in zo’n kerk, vraag je je af. Hoeveel mensen hebben er tegelijkertijd aan gewerkt? Hoe werd dat allemaal georganiseerd? Met aannemers en onderaannemers?  Hoe werd iedereen betaald?

Het interieur wordt verlicht door de zon die naar binnen dringt via grote glas-in-lood ramen achter het koor wat een betoverend effect heeft.

Buiten gaan we achterop het kerkplein op een bankje zitten om de architectonische rijkdom op ons in te laten werken. Naast ons zit een oudere baarddrager met een jonge knaap. De senior vertelt aan M dat hij net drie week in het ziekenhuis gelegen heeft met Lyme en dat zijn rugzak gestolen is en nu weer terug naar België moet zien te komen, M biedt hem de helft van een net gekocht stokbrood aan maar dat is niet nodig. Tijd om daar te vertrekken.

Vandaag volgen we de route die Pocket Earth ons voorgeschoteld heeft en laten Sweerman links liggen. Op een mooi fietspad volgen we de Loire 6 km stroomopwaarts. Terrassen, trampoline-oorden, tennisbanen en zoet geurende lindebomen wisselen elkaar in rap tempo af. Het is uitkijken geblazen met de vele anti-autopaaltjes en hardlopers waarbij het opvallend is dat er zoveel senioren aan het rennen zijn. In de rivier liggen merkwaardige zeilschepen voor anker, ze zullen ooit wel gebouwd zijn voor de wijnvervoer.

Bij Vouvray verlaten we de Loire en zetten koers naar het noorden. Het is wijnbouw wat de klok slaat. M fotografeert een typische wijntrekker: een hoog op de wielen staand vehikel dat over de druivenstruiken heen kan rijden en dan zijn werk doet zoals bijknippen van de ranken, de bodem van onkruid ontdoen, beregenen en bespuiten. Zou hij ook druiven kunnen plukken of is dat nog steeds handwerk?

Bij Chankay draaien wij de Voie Verte op, de tot fietspad getransmuteerde  spoorbaan. Stationsgebouwen zijn hier nog intact en bewoond. Spoortrajecten zijn prettig omdat ze vrij vlak verlopen, nooit steiler dan ca. 2%.

Bij Château-Renault begint het te regenen. Het water bijt in mijn ogen en ik moet regelmatig stoppen om mijn ogen te drogen. Het touchscreen van de iPhone werkt niet meer door alle nattigheid en we maken een navigatiefout die gelukkig  geen grote gevolgen blijkt te veroorzaken, Een wild zwijn schiet het bos in als hij ons ziet.

Op zeker moment ontwaren we een bushokje. We eten onze fietstassen leeg, lezen mailtjes en bemerken na een half uur dat het lichter wordt. De zon gaat zelfs weer schijnen. Weer helemaal opgedroogd bereiken we ons appartement in Vendôme. M doet boodschappen en even later zitten we op ons miniterras met een groot blik rood bier van het merk 86RED met 7.9% alcohol. ‘Imported from Holland’, staat er op het blik. Nooit van gehoord.

1. Iris:
    19 juni 2023
    Zo, wat een mooi glas in lood. Lijkt zo meegenomen uit de Notre Dame.