Dag 40 —> Salamanca 23 km

13 juni 2019 - Salamanca, Spanje

Als we opstaan heeft iedereen de herberg al verlaten. De koffie bereiden we met poeder en inmiddels lauw geworden thermoskannenwater. De beroemde stad Salamanca ligt op ca. 20 km en er zijn onderweg geen serieuze obstakels; netto dalen we zelfs een stuk. De kwestie is dus niet al te snel op te schieten. Het is zelfs koud en de warmte die onze trui geeft, versterken we door het aantrekken van onze jas. De vlakte om ons heen baadt in een felle ochtendzon. In de berm ontwaren we weer klaprozen.

Vlak voor de stad doen we een bar aan en drinken op ons dooiste gemak een paar koppen echte koffie. Door de opname van het vocht daalt de viscositeit van ons bloed terwijl de cafeïne de aderen verwijdt. En de gedachte bijna in Salamanca te zijn doet het hart sneller kloppen. Zodoende krijgen onze hersens een drievoudige zuurstoftoevoer wat resulteert in een toename van ons IQ met gevolg dat we ons appartement in S even later zonder dralen vinden. En we zijn er zelfs al welkom op het vroege uur.

We lopen de stad door en verwonderen over de vele eeuwenoude gebouwen - alle opgetrokken uit dezelfde gele steen - waar we steeds vluchtig binnen koekeloeren: de universiteit, de bibliotheek, kerken. Voor de kathedraal nemen we de tijd. Alle zijden worden ingenomen door kapelletjes gewijd aan bekende en onbekende heiligen met afwisselend een smaakvolle en dan weer wanstaltige inrichtingen. In de eerste zien we St. Jacob met zijn wandelstok. Dat is een goed begin. En verderop natuurlijk een schilderij van een veerman. Hij doet zijn werk zonder boot: gewoon door de passagiers op zijn rug te dragen; op het plaatje alhier betreft het een Jongeman - met hoofdletter! Natuurlijk, het is Christophorus, de Christusdrager.

Op weg naar ons onderkomen ontmoeten we Kees W weer waar wij gisteren gezellig een biertje mee gedronken hebben. K loopt met gemak 40 km. Thuis doet hij eenmaal per jaar de 100 km non-stop.

De supermarkt is hier vlakbij en de hele dag geopend. We gaan zo meteen een lekker maaltje fabriceren met veel sla van diverse komaf. Dan de stad weer in.

1. Puck en Cor:
    13 juni 2019
    Een heerlijk ontspannen dagje.Via streetview tocheen indruk van de stad gekregen.
  2. Annet Hiltermann:
    14 juni 2019
    Ik zit op hete kolen Het is dag 41 en nog geen bericht! Jullie moeten wel een beetje aan mijn verslaving denken, hoor. Als er geen avonturen zijn, dan verzin je ze maar. En er zitten ook vast nog wat geschikte foto's in de voorraad. Straks probeer ik het nog een keer.