Dag 38 —> Cadillac (75 km)

13 juni 2023 - Cadillac, Frankrijk

Naar de kust en die een tijdje volgen of de route Sweerman pakken die min of meer direct naar Nederland voert? Het eerste lijkt aantrekkelijk maar kost dagen, zo niet weken extra. Bovendien zijn onderkomens lastig te vinden of extreem duur. Campings zijn langs de kust wel in overvloed, maar we hebben juist geen kampeerspullen bij ons. Misschien iets voor volgend jaar: langs de stranden van Bretagne en Normandie?

Vandaag gaan we dus direct naar het Noorden en zullen morgen naar verwachting de stad Bordeaux op 30 km oostwaarts passeren. De route van vandaag is  afwisselender dan die van gisteren. De weg kronkelt tussen korenvelden en wijngaarden en op zeker moment door uitgestrekte productiebossen. Een half uur later rijden we tussen uitgestrekte velden met varens. Waartoe zijn die varens op aarde?

Deze catechisatie-vraag wordt kort daarop aan de bermkant beantwoord. Netjes opgestapeld liggen daar duizenden geblakerde bomen. Het vuur heeft hier vreselijk gewoed. Wel tien kilometer fietsen we door dit soort landschappen. Links wel vijf kilometer kaalslag en rechts idem dito. Uitgerekend dus honderd vierkante kilometer ofwel tienduizend hectare brandresten is wat we zien. En het ongeziene kan nog veel meer zijn.

Het weder is ons weer uiterst goed gezind, afgezien van een buitje aan het einde van de rit. We steken over een antieke ijzeren brug de Garonne over, de rivier die zich stroomafwaarts met de Dordogne zal verenigen en dan samen als Gironde bij Royan de zee bereikt.

Voor ons appartement zitten we nu in de zon. We krijgen  bezoek van een nieuwsgierige kip. We kunnen hier weer zelf koken dus gaan zo naar de winkel. Stamppot zuurkool met geraspte kaas, daar heb ik zin in. Maar M mag vandaag kiezen wat we eten. Hopelijk kiest ze stamppot zuurkool met geraspte kaas.

1. Jan:
    13 juni 2023
    Of verse kip.
  2. Geertje:
    13 juni 2023
    Dat kerkje ook mooi!!!
  3. Annet Hiltermann:
    14 juni 2023
    Ik heb een boekje met de routebeschrijving van die route voor fietsers die langs de hele Franse kust voert, de Odyssée of iets dergelijks. Staan ook de kaarten van elk traject in. Mogen jullie tzt van me lenen. Maar mij interesseerde vooral het zuidelijke deel, weet zo niet of ik ‘m compleet heb.
    Die kip moet hebben aangevoeld dat Joost vegetariër is. Door een zwartgeblakerd landschap rijden lijkt me even wat minder, vooral als er nog een brandlucht hing. Maar jullie zijn nu flink op weg naar huis! De stalgeur is vast sterker!