Dag 38 —> Aldeanueva del Camino 55 km

11 juni 2019 - Aldeanueva del Camino, Spanje

Het is een antiek gebruik de nieuwe dag te laten beginnen na zonsondergang. Zo is het nog steeds gesteld met de Joodse sabbat die vrijdagavond begint. En de kerstnacht waar we de verjaardag vieren van de H Jezus is deel van de 25-ste december zodat we niet precies Zijn geboorte-uur hoeven te weten om de geboortedatum vast te stellen. Sinterklaas is jarig op 6 december en pakjesavond vieren we volgens dat systeem dus ook op diezelfde dag.

Behalve die verjaardagen, zijn er meer raakpunten tussen de Here Jezus en Sinterklaas. In een Turks klooster is een fresco te zien dat ‘het eerste concilie van Nicea’ verbeeldt en o.a. op Wiki te zien is. Dat speelde zich af in AD 325. Linksonder zie je een heer met aureool een andere heer zonder aureool een kaakslag toedienen. De man met aureool is Sinterklaas en de ander is Arius. Het twistpunt was de drie-enigheid waar Arius niet in geloofde.

Na deze Bijbelse inleiding dus de belevenissen van deze dag, die gisterenavond om zes uur ‘s avonds begint en nu - ook al weer bijna dezelfde tijd - eindigt.

Galisteo is een stadje waar 1841 mensen wonen, precies evenveel als het bekende Friese dorp Wergea. Dat is dan ook de enige overeenkomst. G ligt boven op een berg van honderd meter en de stadsmuur is nog geheel intact. Over een groot deel ervan kan je lopen en tussen de transen heb je naar alle kanten uitzicht op het gevarieerde landschap van Extremadura. En ook naar alle kanten doemen bergketens op zodat je het gevoel hebt midden in een vulkaan te staan. We maakten ook een ronde rondom de stad. Een klusje dat in 20 minuten gepiept was.

Om acht uur in de morgen vertrekken wij en al snel leidt Benjamins ons over de voetpaden van de Camino Plata. We zien echter nergens wandelende pelgrims zodat we malkander niet tot last zijn. De wonderschone route eindigt bij een grote Romeinse poort. We zijn dan in Caparra, een Romeinse stad waarvan de fundamenten over een groot gebied blootgelegd zijn. Ook zijn er nog de resten van een amfitheater te zien volgens de beschrijving. Voor de toerist is er nog een infocentrum met een koffieautomaat. Inworp van één euro levert met veel gebrom een leeg bekertje en daarna twee munten van 50 cent. Het kan niet eerlijker.

Dan begint de wind een spelletje met ons te spelen. Wel lekker hard maar precies de verkeerde kant op. In Aldeanueva besluiten we dat het genoeg is voor vandaag. In het Hospital (een soort jeugdherberg voor pelgrims) zijn we de enige gasten. Goed om met onze eigen gedachten in het reine te komen. En goed om met onze kleren in het reine te komen, want er is een wasmachien.

1. Rik:
    11 juni 2019
    Mooi verteld Joost. En weer nieuwe vertelsels om langer over na te denken. Bijv die twee "heren " waarvan de één in onenigheid de ander een kaakslag uitdeelt. En het ergste lijkt me, om dit als moreel voorbeeld in steen uit te beelden.
  2. Annet Hiltermann:
    Ik volg jullie ademloos.
  3. Puck en Cor:
    11 juni 2019
    Het doet ons denken aan Petronell-Carnuntum oostelijk van Wenen.
    En onze gids heeft ons steeds in de ban gehouden; zijn Drents Bartje Bruine Bonen Geloof schenkt oude Grefo's een soort van Maarten Biesheuvel verlangen uit het verleden.