Dag 36 —> Dax (83 km)

11 juni 2023 - Dax, Frankrijk

Gisteren spraken we de eigenaar van de Nederlandse fiets, ene H uit Brabant. Hij had net de Oude Wegen - de route uit het boekje van Sweerman door het Centraal Massief - achter de rug en vertelde zijn ervaringen: eindeloos op en meer met  als enig vertier bezoekjes aan kerkjes. En H mist het meest zijn hond, met vrouw en kinderen heeft hij dagelijks beeldcontact maar zulk contact met zijn viervoeter stuit op veel onbegrip van Woef.

Nu hebben wij geen hond die ons van verre roept, maar we zijn onderwijl ook al weer vijf weken onderweg en de Route langs de Oude Wegen schiet ook niet erg op door de dagelijkse hoogtemeters en het gekronkel.

Dus nemen we een kloek besluit: naar Dacx en dan in omgekeerde richting via de ons bekende pelgrimsroute naar Compostella naar het noorden.

We laten Pocket Earth (onze navigator) een route plannen van Oloron naar Dax en zijn daar erg content mee: 82.9 km en 158 meter stijgen: dat is een leuke dagtocht. We vertrekken, gezegend met een heerlijke ochtendkoelte. Op zeker moment fietsen we ook weer over een voormalig spoor dat met rolschaatskwaliteit asfalt is geplaveid. In een kilometers lange tunnel floept het licht aan als we passeren. Zo nu en dan hebben we aan bakboord een grandioos uitzicht op De Pyreneeën.

Opvallend is het groene landschap na weken Spaanse dorheid. Maar het vertier van de Spaanse dorpjes missen we. We komen onderweg precies één café tegen met overigens heerlijke koffie.

Nu zijn we in het Grand Hotel. In het hok staan nog meer fietsen. We zitten dan ook op een belangrijke route die velen reeds gevolgd hebben naar Santiago de Compostella alwaar Jacobus de Meerdere begraven ligt. Hoe dat in zijn werk gegaan is, is een heel verhaal, want Jacobus werd in Judea onthoofd, maar werd in een stenen boot gelegd die op eigen kracht naar Santiago voer. We raden de geïnteresseerde lezer aan, zelf maar te goochelen naar het precieze verloop van  die reis; bij mijn weten is er geen verslag van op Reislogger.

1. Annet Hiltermann:
    11 juni 2023
    Ik kan het niet meer volgen. Van Dax naar Compostella is pal westwaarts dus vermoedelijk voortdurend tegen de wind in? En hoe verder vanuit Compostella richting Wergea? Of snap ik iets niet?
  2. Margriet:
    11 juni 2023
    We gaan van DAX noordwaarts de Jakobsweg fietsen. Op het kaartje is dat een blauwe route aan de linkerkant. Compostella laten we deze keer mooi liggen.
  3. Dieuwke KREMPELSAUER-VAN KLEFFENS:
    12 juni 2023
    Grappig , soms heb ik bijna moeite jullie "bij te fietsen".
    Dank zij het kaartje weer helemaal op de hoogte .
    Go , vrienden go , het avontuur lacht en jullie conditie lijkt me
    weer onverwoestbaar ! Tot later in Wargea .