Dag 34 —> Jaca (5 km)

9 juni 2023 - Zaragoza, Spanje

Gisterenavond hebben we het Goya-museum met een bezoek vereerd. Leuke schetsen van stierenvechters die soms ook het onderspit delven. En een paar portretten en veel opleukerij.

Daarna de andere kathedraal op hetzelfde plein binnengegaan. Lijkt iets op zijn broertje. Waarom al die kerken vlak bij elkaar?  Hervormd-Rooms, Gereformeerd-Rooms, Rooms art 31?

De trams rijden hier in de binnenstad op accu’s die in de buitenwijken weer opgeladen worden via de bovenleiding. Zou een idee zijn voor Amsterdam dat ontsierd wordt door bossen draad boven je hoofd.

Nu vandaag. Eerst naar de markthal. Vis, vlees en een beetje kaas slaat de klok, De kraampjes hebben hun specialiteit, eentje verkoopt varkenssnuiten, bokkenpoten, geitenkoppen en nieren van allerlei dieren en stierenballen. Op aanraden van dochter I gaan wij vervolgens naar het Museo de los Faroles y Rosario de Crystal. Metershoge lantaarns staan daar uitgestald, bedoeld om mee te voeren in processies.Uitgevoerd in glas-in-lood of in tifany, M heeft associaties met het jukebox-museum in Brabant en ik met het draaiorgel-museum in Assen.

We stappen in de trein en komen na drie uur aan in Jaca. Mijn fiets heeft opeens een tik bij elke pedaalronde. Lagerproblemen? We zullen zien. Nu in hotel Mur. Fietsen mogen niet in de garage en moeten mee naar de kamer. We zetten ze hier maar op de gang. Bier en chips troosten ons nu op onze kamer.

1. Iris:
    Zo. Kort maar krachtig!
  2. Joost:
    9 juni 2023
    De info van de foto met de dragers van de kathedraal lantaarn is van Iris
  3. Toon:
    9 juni 2023
    Over fietsersleed gesproken: mijn fiets verliest olie uit de versnellingsnaaf. Maar volgens de Fahrrad- meneer kan ik nog wel thuis komen. En als ik er aan denk dat ik mijn achterband moet wisselen krijg ik het helemaal benauwd, ook omdat het dan natuurlijk tegelijk heel hard regent.
  4. Vera Veerman:
    9 juni 2023
    Jullie hebben Zaragoza wel in optima forma bekeken, nu weer open voor nieuwe avonturen 😂
  5. Joost:
    9 juni 2023
    @Toon: Ook ik had weer olielekkerij met mijn Rohloff-naaf, maar dat na vliegreis (drukverlaging) met (waarschijnlijk) plat vervoer. Santos raadde mij indertijd aan bij plat vervoer de kettingzijde boven te houden. Maar bij gewoon fietsen mag boel niet lekken. Moet je (gratis) laten repareren.

En als reservebinnenband zou je een Gaadi-worst mee kunnen nemen.
  6. Anneke:
    10 juni 2023
    Aanrader: in Canfranc het station bekijken.
    En vanaf Candanchú is het een schitterende tocht naar beneden.
    Wat hebben jullie al een afstand afgelegd! Petje af.
  7. Margriet:
    10 juni 2023
    Wat was het leuk zeg dat station te bekijken. Een goede tip Anneke.