Dag 24 —> Zuheros 73 km

28 mei 2019 - Zuheros, Spanje

Om exact zeven uur zitten we in het zadel in de ochtendfriste van Jaen. Al na 3 km rijden we op het voormalige spoor en we zullen daar de hele dag op blijven behalve de laatste kilometer. Ja, dat levert dus precies 70 km fietspad op. Het eerst stukje is het vrij druk met hardlopers, wandelaars en soms fietsers. De hardlopers zijn forse mannen van 50 die dat van hun huisarts moeten. De wandelaars zijn steeds groepjes van vier vrouwen die luid keuvelend laten zien dit geheel voor eigen plezier te doen. De fietsers doen kennelijk een aantal kilometers heen en terug op hun mountain bike.

We fietsen over een mooie ijzeren spoorbrug, in 1890 vervaardigd door Dayde y Pille, Ingenieuros - Constructeuros. Er zijn wel 10 van dit soort bruggen die van een wegdek voorzien zijn met spoorbielzen wat een erg hobbelig wegdek geeft. We passeren zo diepe dalen met klaterende riviertjes die ons meteen de bidon doet pakken omdat het gaandeweg warmer wordt. Niet al te diepe dalen worden gekruist op spoordijken van soms wel veertig meter hoog. Daar is de Afsluitdijk nix bij. Tunnels zijn er vandaag maar twee, beide mooi verlicht. Autowegen hebben gaten geslagen in het spoortraject maar die zijn nu overbrugd met moderne fietsbruggen. Met dank aan de EU. Zinniger besteding van gemeenschapsgeld dan al die uitkijktorens ten onzent.

De hele dag brengen we zodoende opnieuw door tussen olijfbomen, maar die zijn vaak niet zichtbaar door de gevarieerde begroeiing links en rechts. Een eindeloze afwisseling van naaldbomen, loofbomen, struikgewas en geurige bloeiende brem heeft zich in de bermen gevestigd.

Nog een kilometer, dan zijn we er, zo zien wij op Pocket Earth Pro op ons mobiel. En ja, na een bocht verschijnt het stadje in levende lijve, maar helaas wel hoog in de lucht. Afstappen en om de 30 meter even uitblazen, beide remmen aangeknepen want op slechts een enkele rem glijdt het rijwiel weer naar achteren.

De waard spreekt redelijk Nederlands. We wassen onze fietsuitrusting en hangen die in de nog steeds felle zon. Het is dan onderwijl half vier. Morgen naar Cordoba waar we twee overnachtingen geboekt hebben .

1. Janny:
    28 mei 2019
    Dagelijks leesvoer van jullie. Veel plezier in Cordoba, was ik ook eens.
  2. Joost:
    28 mei 2019
    Nu bezig Zuheros te verkennen. Alle huizen zijn hier wit; we hebben welgeteld één uitzondering gezien: De eigenaar zal wel in het gevang zitten. Schitterende straatjes , veel bloemen buiten die een liefdevolle verzorging vragen.
    Op de lagere school heb ik zoveel slechts geleerd over de Spanjolen . Alva, Requesens, etc. Incluis jaartallen die je van buiten moest leren. Maar hier zijn de mensen voorkomend en vaak vriendelijk.
  3. Puck en Cor:
    28 mei 2019
    Dit leek ons een interessante trip langs de spoorbaan en zoek eens uit wat die ronde gebouwen zijn. Waarschijnlijk geen waterreservoirs voor de stoomloco's.
    Bloeit de brem nog steeds in Spanje of is het daar niet zo heet ?
  4. Margriet:
    28 mei 2019
    Omdat we hier in het land van de olijfolie zitten, vermoed ik dat het olijfolietanks zijn.
    De gewone brem bloeit ook nog maar het geurende exemplaar heeft een andere bloeiwijze. Ben er nog niet achter welke het is. Ik noem hem/ haar voorlopig wilde brem.
  5. Hennie en Hendrik:
    28 mei 2019
    Ja, Zuheros is echt een heel leuk Spaans dorp. De beschrijving ervan komt ons bekend voor. Vorig jaar april waren wij er en hebben genoten van de Spaanse cultuur. Nog veel plezier ook in Cordoba.
  6. Rik:
    28 mei 2019
    Laatst hoorden jullie een vogel met koekoek achtige geluiden. 2x koe koe op gelijke toonhoogte. Deskundige vogelaars waren niet verbaasd. De koekoek slaat soms een noot over. Je hoort dan maar één toon.