Dag 23 —> Jaen 57 km

27 mei 2019 - Jaén, Spanje

Een dag met hetzelfde landschap als gisteren. Eindeloze geordende olijfgaarden op onmetelijke hellingen. Zo klimmen we ongemerkt naar Mancha Real waar we koffie drinken bij de benzinepomp en een glas drinkyoghurt soldaat maken bij de buurman, de supermarkt. Dan het cadeautje van vandaag: 300 m afdalen via een lokaal weggetje tussen de olijfbomen. De afrekening komt weer de laatste 10 km voor Jaen.

Dan arriveren wij in pension Carlos V, midden in de stad Jaen. Fietsen twee verdiepingen omhoog via de trap want ze passen niet in de lift. Wel gezellig onze trouwe kameraadjes bij ons op de kamer.

Straks eens kijken hoe het met klimvriend E vergaat. Hij is op de fiets onderweg naar Nepal en zal wel intussen in Turkmenistan zijn. (Ernst.reislogger.nl).

Met de menselijke symmetrie zijn we trouwens nog niet klaar. Scheve neuzen, sproeten, zenuwtrekjes zouden de symmetrie verbreken, maar bevestigen die eerder door hun onnozele aard. En de inwendige mens dan met dat kronkelige darmgebeuren, dat hart dat iets links zit, die verschillende longen? Vinden we dat dan niet belangrijk? Lieve lezer, tuurlijk vinden we dat belangrijk, maar nu even niet want het is een gegeven waar je verder nix mee doet.

Waar we wel wat mee te doen hebben is dominantie van armen, benen, oog en oor. Stel, u hebt een linkshandig dochtertje dat graag viool wil leren spelen. Wat doet u: (a) haar een gewone (3/4) viool geven en op les sturen met het verzoek haar rechtshandig strijken bij te brengen? (b) Een spiegelbeeld viool voor haar kopen en haar linkshandig laten strijken? (c) Een gewone viool kopen en het kunstuk laten verplaatsen en haar linkshandig laten strijken? (d) Haar een ander instrument geven ?

Nu de stad in. ‘t Is half vijf en er zal wel een terrasje zijn.

1. Puck en Cor:
    27 mei 2019
    Als wij zo naar jullie kijken dan zien jullie er erg fris uit.
    Trouwens als een fiets slecht past dan moet het voorwiel omhoog en de bagage apart.
    Mocht dat niet lukken dan demonteer je voor- en achterwiel. Lukt je dat ook niet dan laat je de vrouw het zware werk doen; werkt al sinds mensenheugenis.
  2. Rik:
    27 mei 2019
    De kwestie van de linkshandige violist. Die gaat de vingerzetting leren met de dominante hand , en strijken met de niet dominante hand. Normaal gesproken zet je je vingers op de viool met je niet dominante hand. Dat is geen probleem, dus waarom zou het lastig zijn om te leren strijken met je niet dominante hand. Bij een aangepaste viool zou je dan ook de snaarvolgorde nog moeten veranderen.
    Wat een vermoeiende gedachten, komt misschien door een zekere eentonigheid van het landschap. Al die olijfbomen...
  3. Minke:
    27 mei 2019
    Jaen is leuk! Vlakbij ons geliefde Córdoba.