Dag 22 —> Jódar 47 km

26 mei 2019 - Jódar, Spanje

Voor wij van start gaan met het heden, eerst de dag van gisteren afmaken. Na onze siësta doken we gisteren de stad Cazorla in en kwamen terecht bij de feestelijke finish van de Ultra Trail Bosques del Sur met afstanden van 102, 42, 21 en 10 km. Het parcours voor de diverse afstanden voert door bergachtig terrein en voor de mensen die de 102 km lopen, staan er ook nog even 5229 hoogtemeters op het programma. Zo nu en dan passeert er iemand de eindstreep en na enige tijd toegekeken te hebben (en geklapt te hebben) wandelen we door smalle straatjes omhoog in de richting waar de lopers vandaan komen. Welke afstand, roept M tegen een hollende man die er nog redelijk fit uitzien. Onehundredandtwo horen we. Dan voel je je toch een beetje een kneusje.

Gelukkig verdwijnt dat minderwaardigheidsgevoel weer snel. Al fietsend voel je je verbonden met een gemeenschap van sportieve zielen. De val van Tom du Moulin ervaar je als een nabije ramp want het betreft ook een fietser.

Nu is het dus vandaag en het traject voert ons door uitgestrekte olijfgaarden langs verder verlaten wegen die soms heerlijk een kilometer naar beneden voeren maar even later weer met de rekening komen voor dat afdaalplezier in de vorm van een verplichte klim. Een benzinepomp is het enige koffie-tankstation dat we tegenkomen en het is ongekend druk met locals die zich laten tracteren  op de voorhandige lekkernijen. Het doet kennelijk dienst als sociaal centrum voor de wijde omgeving en we dopen het met de naam benzinekerk.

De zon begint er lekker in te hakken maar de luchttemperatuur is zodanig dat het windje dat zo nu en dan waait, ons enige verkoeling schenkt. Neen, de kookpot is nog niet op maximale temperatuur. Midden  in de zomer moet het hier moordend zijn, want er staan geen bomen langs de weg. Bomen beschermen namelijk dubbel: ze houden zonlicht tegen dat op de hoofden van fietsers inslaat maar bovenal voorkomen ze dat het asfalt te heet wordt. Vaak is de warmtestraling van onderen moordender dan die van boven. Vandaag valt het dus nog mee en om exact drie uur arriveren we in hotel Citad de Jodar hetgeen De Stad Jodar betekent, maar wel twee kilometer buiten het centrum van de gelijknamige stad ligt. Gaan we dat centrum nog in ?

Symmetrie in onze maaksels heeft zijn voordelen. Door symmetrie hoeven bouwtekeningen maar de helft van een object te tonen wat dus moeite en papier bespaart. Bovendien zijn symmetrische voorwerpen van nature in balans. Dat laatste aspect moeten we nog onthouden voor het nut in de biologie.

Van B,  wiens vader een windmolenbedrijf had, hoorde ik het volgende verhaal. Naar klant X in Verweggistan werd een zelfbouwpakket verzonden. Na enige tijd kwam de melding dat de molen in elkaar gezet was volgens de tekening maar weigerde te draaien in de wind. Dus allereerst maar wat foto ‘s opgevraagd. Wat bleek: de molen was precies gemonteerd volgens de bouwtekening. Maar in die tekening was slechts één van de twee wieken getoond. En met slechts één wiek werkt het systeem niet echt.

1. Vera:
    26 mei 2019
    Komen jullie meer fietsers tegen?
  2. Margriet:
    26 mei 2019
    Tot nu toe zijn ze op een hand te tellen. Wel vaak wielrenners en mountainbikers. Vandaag niemand tegen gekomen op de lange afstand. Hier in Jodar fietsen wel kids
  3. Annet Hiltermann:
    26 mei 2019
    Niet ver van Cazorla ligt een schitterend gebied met gekleurde ravijnen. Ik heb daar 2x een periode gekampeerd en geschilderd. Je kunt er niet doorheen fietsen, er zijn ook geen paden, maar wandelen gaat prima, zoals over een natuurlijke brug. Kans gemist, volgende keer beter!!
  4. Rik:
    26 mei 2019
    Voel je geen kneusje hoor , als je iemand tegenkomt die 102 km rent . Jullie fietsen wel 2500 km!
  5. Puck en Cor:
    27 mei 2019
    Rik is zeer verstandig, hij zal geen psycholoog zijn maar meer een therapeut. Overigens zijn wij het roerend met hem eens.