Dag 9 —> Melides (67 km)

15 mei 2023 - Melides, Portugal

Via zandpaden trappen wij noordwaarts om na een vijftal kilometers op asfalt te geraken. Hoe moet dat straks in een fossielvrije wereld waar geen asfalt meer bereid kan worden uit olieresiduen?

We passeren camping Sitava en ontwaren een Gronings geurtje, ja het is de geest van de Groningse LLZ-schilderes die hier nog rondwaart. Zeewaarts ligt een uitgestrekt natuurgebied en ooit - als we te oud zijn om te trappen en al onze fietstochten per auto na zullen rijden -  zullen we hier ook een uitgebreid bezoek brengen.

In Porto Covo komen we weer aan zee. De kust is nog steeds indrukwekkend. Grillige kalkrotsen rijzen op uit een roerige zee. We babbelen met een Zwitserse jongen die zijn fiets zwaar beladen heeft. Dat kwam zo, vertelt hij ons, omdat hij hals-over-kop op pad moest gaan en geen tijd had voor een selectie van zijn spullen.

De temperatuur is aangenaam: 20 graden en zo zal het de rest van de dag blijven. Alleen begint de noordenwind iets aan te trekken. In de verte duiken de haveninstallaties van Sines op. We ronden de stad over een mooi fietspad dat veel van een mozaïek heeft. Land van kundige stratenmakers. Op zeker moment passeren wij een tracee dat uit ruim 50 buizen bestaat waarvan de dikste een diameter hebben van meer dan een meter. Wat stroomt daar allemaal doorheen? In welke richting?

Twee mijl na de stad zien we een Mac Donald. Geflankeerd door een Burger King. Patat? Neen er is ook een supermercado met heerlijke koffie en een gevulde koek. We stappen voldaan weer op. Het volgende traject voert door schitterende natuur. Helaas is er veel autoverkeer en wat bijna erger is, dat zijn de bermen die bezaaid zijn met flessen, zakken, bekers, borden, vorkjes en servetten. Veel van dat spul verraadt zijn afkomst: McD of BK.

Op zeker moment bemerken we een vreemde zware geur. Niet lekker, niet vies. Dan zien we de veroorzakers: bloeiende mimosa naast een bloeiende accacia. Een merkwaardig meng-aroma  produceren die twee.

En dan passeren wij een dennenbos waar aan elke boom een pannetje hangt om hars op te vangen vanuit een grote scheur in de bast. Nee, het zijn echt geen rubberbomen. Weer raadselen. Hars waarvoor? Ontharing? Parfumgrondstof?

We liggen op bed. M deelt mede dat het in Nederland 12 graden is. Gelukkig dat we hier zijn.

1. @nnet:
    15 mei 2023
    Nu ben ik helemaal ontregeld. Staat er op de rechterfoto een acacia? Toen ik deze voor het eerst aantrof in Portugal dacht ik dat het mimosa was en beweerde in brieven aan vrienden, waarvan jullie ook een stapeltje bezitten, dat ik kampeerde onder de mimosabosjes. Later kwam ik erachter dat mimosa iets anders was. Maar ook dat de eucalyptus vele soorten kent. Het blad op de rechterfoto lijkt eucalyptus. Hij zaait zich heel makkelijk uit en verspreidt zich dus snel. Daar heb ik hem wel eens een handje bij geholpen, als ik ter wille van meer schaduw op een verder zeer geschikte tentplek wel wat meer groeisels kon gebruiken. De bloei is meestal eind april wel voorbij en was dat afgelopen maand ook in die omgeving van Milfontes.
    In de straat waar ik woonde toen ik opgroeide stonden bomen en die leerde ik kennen als acacia's. Een vroeg woord in mijn woordenschat. Ik heb een zwak voor de bloemtrosjes en die hebben een ingehouden maar zalige geur. Een paar jaar geleden kwam ik erachter dat het om een vaak gemaakte vergissing ging en dat het Robinia's waren die ook wel pseudoacacia genoemd wordt. Resetting van het brein. Ik zag ze ook in Portugal.
    Nu zocht ik het nog even op en beweert Wikipedia dat acacia's doorns hebben. Nou de bosjes waar ik onder kampeerde hadden geen doorns, ik ben niet gek. Allemaal raadsels. Het duizelt me.
    Gaat het al beter met je spierkracht Joost?
    Mij lijkt 67 km bij noordenwind geen fluitje van een cent.
    Maar wat een ideaal temperatuurtje!
    Een fijne rustige avond saampjes en slaap lekker vannacht.
  2. Freek:
    15 mei 2023
    Wat een prachtige tocht, Margriet en Joost, (afgezien van dat geklauter over de keien in een eerdere etappe), en een heerlijk avontuur, lijkt me. Heel inspirerend, ik kan bijna niet wachten om zelf op de fiets te stappen, en die paar heuveltjes die ik tegenga komen, lijken nu nauwelijks meer noemenswaard. Veel plezier, en meewind gewenst!
  3. Joost:
    15 mei 2023
    @: Die gele bessen aan die boom/struik met die langwerpige bladeren in mimosa en die gele bessen aan die boom met dat gevederde blad is acacia. Die wijsheid hebben we van PlantNet. Maar controleer het maar eens met Obsidentify.
  4. Marjan:
    15 mei 2023
    Wat een plantenpracht en geurencocktail, jammer dat die laatste niet gemaild kan worden! Ik was bij de tandarts en die heeft boven de stoel een kunstwerkje hangen, een landschap dat me wel wat deed denken aan ‘jullie’ stuifduinen. Maar ook aan de Slufter op Texel. Ik werd er erg rustig van. Elseviers Bomengids: het geslacht Acacia omvat 400 soorten (de wetenschappelijke naam begint dan altijd met ‘Acacia’. Mimosa is de nederlandse naam van 1 daarvan ,(Acacia dealbata), met dubbelgeveerde blaadjes en gele bolvormige bloemen. Ik denk dat jullie twee verschillende soorten uit het geslacht Acacia hebben gezien. De bladeren zijn wel heel verschillend maar de bloemen toch niet (behalve de kleur)? Benieuwd naar jullie nieuw avonturen!
  5. Joost:
    15 mei 2023
    Ja Marjan, bladeren lijke willekeurig aan planten toebedeeld te zijn door de Schepper. Ik heb mij al eens verbaasd over de bladeren van de kurkeik. Dacht eerst dat die boom nix met eiken heeft te maken zou heen net zomin als een walvis met vissen. Maar de Schepper heeft alle bomen lukraak met bladeren getooid lijkt het.