Dag 57 - @ - Oporto 56 km

30 juni 2019 - Porto, Portugal

Na onze vakantie van gisteren smeken onze beenspieren om weer wat fietsarbeid. Dus maken wij een plannetje en openen de luiken van onze woning om naar het weer te kijken. Dat ziet er prima uit. Verder zien wij voorbijkomen: pelgrims met rugzak, race-, cross-, toer- en toeristenfietsers alsmede hardlopers en joggers en ook een heel peloton genummerde wandelaars. De dag roept, de zon wenkt en de wolkjes lokken ons snel neer buiten.

We volgen 20 km de rechteroever van de Douro. Het fietspad houdt al snel op en we zijn dan overgeleverd aan de verstikkende roetwalmen van diesels en het bronstig geronk van motorfietsen. Gelukkig kunnen we dan de rivier oversteken en aanvaarden de terugtocht via een bergetappe.

We zijn bijna weer bij de beroemde brug vlak bij ons huis als M de China Stores ontwaart en induikt. Na enige tijd komt ze vol trots naar buiten met vier rollen bubbelplastic, een rol plakband en een bos touw. Dat alles om de fietsen overmorgen in te pakken.

We steken de brug nog niet over, maar volgen de linkeroever tot de monding. Nabij de brug krioelt het van de toeristen. Na enige tijd komen er in een stil niemandsland maar dan, net waar de Douro in zee uitmondt, is het een heksenketel. Kermis, biertenten, visbakkerijen en ballonnen verkopers doen goede zaken met een krioelende menigte die vrijwel uitsluitend uit Portugezen bestaat.

Er blijkt een bijzondere processie plaats te vinden en ons wordt geadviseerd die zeker niet over te slaan. Natuurlijk willen we dat zien, het is een mooie afsluiting van onze pelgrimage. Na lang wachten is het dan zover. Er passeren veertig groepen die allemaal op hun schouders een heilige meevoeren die omringd wordt door een overvloed van de meest exotische bloemen in verbazingwekkende felle kleuren wat mogelijk gemaakt is door de natuur in slijtvast plastic na te bootsen.

Het geheel maakt een povere indruk. Drie dragers met een wit T-shirt met opschrift ‘St Anthonius’ en de vierde ook gekleed in wit T-shirt maar met opschrift ‘Restaurante Douro’ om eens een klein voorbeeldje te noemen.

Dan snellen we naar de brug en naar ons onderkomen voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd die Joost zal bereiden en opdienen.