Dag 50 - @ - Santiago 0 km

23 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

We bezoeken de grote kathedraal in Santiago. Van buiten ziet hij er puik uit: schoon en geen mankementen te ontwaren. Binnen is men druk bezig met restauratiewerkzaamheden. Het grote wierookvat hangt terzijde aan een ketting om plaats te maken voor een steiger die toegang tot het plafond geeft.

We branden kaarsjes voor dierbaren en voegen ons in een lange rij die via een trapje naar een meer dan levensgrote Sint Jacob voert. Iedereen omarmt dan die stenen man. Dat gaat mij net iets te ver maar M is dapperder en geeft die man een dubbele pakkerd. Dan dalen wij af naar de kelder onder het afgodsbeeld. Daar staat de crypte van St J. De sfeer is hier ernstig; er zitten vijf mannen roerloos te staren naar de kist. Ze denken aan de dood, aan hun zieke vrouw en aan de goedheid des Heren dat deze St Jacob naar deze contreien stuurde voor zijn zegenrijke werken. Een andere en meer waarschijnlijke optie: ze overdenken hun ontuchtige verleden en drankzucht en hopen op een gunstige voorspraak van St Jacob zodat ze morgen met een schone lei deze aangename bezigheden weer op kunnen pakken.

Buiten op het plein wordt het steeds drukker met echte pelgrims die bij het einddoel arriveren. Blijdschap, mensen die elkaar in de armen vallen, oude bekenden die elkaar weerzien, strompelaars met een gelukzalige blik, groepen jonge meiden die een lied aanheffen. In de verte horen we gezang en een trom. Een folkloristische dansgroep nadert het plein. Ze zingen melancholische liederen liederen en dansen daarbij. Een schitterend contrast daarmee is de begeleiding op gitaar en castagnetten.

Waar we zoveel van voorgesteld hebben, was weer uitgebreid te koken. In heel Spanje zijn zondags de supermarkten open. Ik droomde al van een assortiment van allerlei exotische slasoorten met yoghurt-knoflook-mosterdsauzen. Ja, ik zou graag een opleiding volgen voor konijn of in ieder geval een deeltijdstudie doen met specialisatie ‘sla’. Helaas Sint Servaas zijn de supermarkten in deze stad des zondags dicht. Gelukkig is er wel een kleine buurtwinkel open met elementaire voedingsmiddelen.

We volgen Maarten vd W op ons mobiel. Hij is nu al voorbij Franeker. Zijn doel is geld te verzamelen voor de strijd tegen kanker. Maar hopelijk stimuleert hij ook de zwemsport met zijn actie. Voorbeeld voor jong en oud. Anders dan die racerij van Verstappen. Ik hoop dat Max voor niemand een voorbeeld is.

1. Puck en Cor:
    23 juni 2019
    De video is geweldig , dank jullie wel!
  2. Betty Beukers:
    23 juni 2019
    Wat een prestatie en wat zal het een fijn gevoel zijn de eindbestemming te hebben gehaald. Gefeliciteerd met de 2500 km in de benen. Goeie reis verder
  3. Geertje:
    23 juni 2019
    Mooie sfeertekening, Joost! Je ziet het voor je en je voelt de sfeer,!En leuk van die pakkerd van M.
  4. Kitty:
    24 juni 2019
    Wij hopen en geloven met je en gaan straks , met in onze gedachten jullie gemiste salade, een heerlijke salade eten.