Dag 49 —> Santiago 47 km

22 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Meer dan heuvelachtig maar zeker geen bergetappe. Dat is het karakter van de etappe van vandaag. Huizen zien er welvarender uit. Sommige geheel uit graniet opgetrokken, inclusief veranda, balkons, pilaren en hekwerk. Zulke bouwsels moeten een miljoen jaar meegaan: geen rot, geen roest, geen boktor en zelfs geen betonrot. Eerder zagen we al granieten paaltjes voor afrastering van weilanden. Hoe worden die gemaakt! Ze zien er ruw uit en zagen lijkt ons uitgesloten. Maar hoe krijgen ze dan hun vorm ? Zijn er steenhouwers onder onze lezers die ons verder kunnen helpen ?

Her is vandaag verrasdag. Bij het ontbijt worden we getrakteerd op voorgesneden chocoladebroodjes, Bij de koffie onderweg krijgen we een compleet assortiment aan koekjes en bij een glas bier een bijna complete maaltijd. Wellicht zien we er vermagerd uit - waar ik trouwens nix van geloof.

Een paar kilometer voor Santiago eten we een boterham op een geheel in ruw graniet uitgevoerde picknickplaats. Een enkele wandel-pelgrim gaat ons voorbij, getooid met zonnehoed en Jacobsschelp aan zijn rugzak. We moeten niet te vroeg aankomen: om drie uur zouden wij ons bij het appartement melden. We lezen het nieuws: de reusachtige vaart die Maarten v/d Weijden maakt en de aarzelingen van Trump om zich in een nieuw avontuur te storten. Hij voert liever handelsoorlogen.

Dan komt Santiago in zicht. We fietsen een bruggetje over die behangen is met oude schoenen, boezeroens en borstrokken van pelgrims. Wij hebben daar nix aan toegevoegd.

Op het plein voor de kathedraal is het druk met pelgrims. We laten ons door een van hen fotograferen als ultiem bewijs van onze pelgrimage. Een toeristentreintje baant zich een weg door de menigte al fluitend alsof het een echte stoomtrein betrof. Morgen halen we wel ons stempel op .

Ons appartement ligt vlak bij het centrum. Dat geeft de mogelijkheid langer uitgestrekt op bed te liggen alvorens de stad te verkennen. En het geeft mij de mogelijkheid dit verslag te tikken.

Morgen blijven we nog in deze stad en daarna vertrekken we naar Oporto. Het wordt waarschijnlijk de weg langs de kust, ca 270 km maar met de nodige hoogtemeters. We houden u op de hoogte.

1. Puck en Cor:
    23 juni 2019
    Wij denken dat jullie achterwerk wel van graniet zal zijn.( of een blikken kont )