Dag 4 —> Montblanc 59 km

8 mei 2019 - Montblanc, Spanje

De weg van de camping die gisteren eindeloos was, is nu een peuleschilletje voor een zieke kip. Na een snelle afdeling naar Sta. Maria des Mirella’s eerst 400 m omhoog trappen. Maar na het hoogste punt komt een ruime beloning: een schitterende afdaling tussen dichtbegroeide hellingen en 100 m boven een bergstroom met mooie rotspartijen aan gene zijde.

Toch is er een behoorlijke asymmetrie tussen klimmen en dalen. Als je 5 km stijgt op een helling van 8% en daarbij 5 km/h rijdt en aan de andere kant naar beneden suist met 45 km/h, wat is dan je gemiddelde snelheid? 25 km/h zou je denken. Mispoes! Stijgen duurt 1 uur en dalen 1/9 uur. Gemiddelde snelheid is dus (10 km)/(1.11 h) = 9 km/h.

Het nare van dit gereken is dat 1 uur zwoegen beloond wordt met nog geen 7 minuten euforie. De oplossing is natuurlijk veel remmen en kiekjes maken.

Nu in Montblanc, een stadje met een complete stadsmuur. We huizen hier in het centrum boven een ijssalon. De wasmachine vecht tegen zweet en andere lichaamssappen. Wie zou er winnen.

Nu gaan we champignons bakken.

1. Rik:
    8 mei 2019
    Mooi stadje begrijp ik. Na jullie deskundige analyse van gemiddelde snelheid op een berg, zou ik de ijssalon maar eens analyseren 😀
  2. Puck en Cor:
    9 mei 2019
    Joost , maak je hoofd leeg, was gaan slapen in de schaapskooi.
    Gelukkig heb je een ervaren psychotherapeute bij je.