Dag 29 —> Tejado (64 km)

4 juni 2023 - Tejado, Spanje

We kunnen pas om negen uur bij onze fietsen en besluiten dan ook maar te ontbijten op die tijd zodat we pas om half tien gezadeld ten strijde trekken. De uren tussen ontwaken en vertrek hebben we echter nuttig besteed aan reisplanning, baardbestrijding en nagelnormalisatie.

Om de verloren tijd weer terug te kopen wijken we af van het recept van Benjaminse en pikken de autoweg waar het nu erg rustig is en die bovendien voorzien is van een zeer brede vluchtstrook.

De weg is kaarsrecht, de hellingen humaan en het weder van verfrissende koelte. Zulke omstandigheden zijn voor mijn hersenen een goede voedingsbodem voor bespiegelingen, net zoals stikstofrijkdom de brandnetel op laat groeien en bloeien. Dus peins ik over het voortbewegen van vogels op de grond. Mussen hippen en kraaien schrijden plechtig, Hoe is het met andere vogels? Is het een kwestie van vogelgewicht? Ook astronauten op de maan bewogen zich graag hippend voort dankzij de geringe zwaartekracht aldaar. Sommige vogels waden en heten dus waadvogels. Struisvogels kunnen niet vliegen en horen bij de loopvogels. Gierzwaluwen kunnen helemaal niet lopen. Zijn het dan vliegvogels?  En zijn er zwemvogels die niet kunnen vliegen? De fuut dan: die zwemt en die duikt. Maar zie je die ooit vliegen of lopen? Ik probeer systematiek te brengen in onze gevederde vrienden, maar blijf met te veel vogelvragen zitten.

In Almazan is er dan eindelijk koffie en een grote punt tortilla. We steken de Duero over en volgen een weggetje naar Cubo. Veel ongerepte natuur om ons heen. M ziet de eerste vlinders.

Vlinders in haar buik

op zoek naar honingdruppels.

Het wordt weer lente

In Cubo is er gezelligheid in en om het dorpshuis. We drinken cola en sinas in een glas met veel ijsblokjes. Het restant van het ijs gaat in de bidon.

Nog twintig kilometer en we zijn er. Maar het is weer op en af. We steken weer de autoweg over en moeten volgens het boekje nog een grote lus maken. Wederom zijn we recalcitrant en pikken de autoweg voor de laatste tien kilometer.

We zijn de enige gasten in het Casa Rural met de schone naam El Cielo Entenado en drinken een glas koel bier in de tuin. Dat glas heffen we op de gezondheid van al onze lezers.

1. Janny:
    Proost
  2. Geertje:
    4 juni 2023
    Prachtig die kaarsrechte wegen in dat wijdse landschap en dan die mooie wolkenluchten.!
  3. Geertje:
    4 juni 2023
    En we zijn benieuwd naar de reisplanning!
  4. Sieb:
    4 juni 2023
    Ook proost Joost en Margriet dat is genieten met die mooie vergezichten !
  5. @nnet:
    Weer een fraaie haiku.
    Wat dacht je van een zwemvogel als de pinguin? Heb je die ooit over zien vliegen?
    En al eens nagedacht over de vraag of alle vissen zwemvissen zijn? Er zijn er die vliegen en zelfs lopen.
    Over de gierzwaluw heb ik eens gelezen dat tijdens zijn slaap slechts 1 hersenhelft slaapt, want slapend vliegen, dat kan ie nu weer niet. Er zijn wel mensen die achter het stuur in slaap vallen, en dan nog een stukje doorrijden. Ikzelf beoefen op gezette tijden het slaapwandelen.
    Dank voor jullie gezondheidswensen, ik heb vandaag 40 km gefietst en het nog overleefd ook.
  6. Isabel:
    4 juni 2023
    Deze vogelbespiegelingen vind ik als vogelliefhebber zeer inspirerend.

Van vroeger ken ik het raadsel : wêrom hipt een mosk (mus) en rint een protter(spreeuw)?
    Antwoord: om foarút te kommen.

Fijn fietsen morgen! Gaan wij ook doen.
  7. Anke Kupers:
    4 juni 2023
    😂 ha Isabel dat had J nog niet bedacht. Zelf vind ik de kippen altijd inspirerend met hun drukte om te scharrelen en te doen. Constant in beweging en de haan loopt ertussen vol trots. Vliegen is er niet bij, daar wordt goed voor gezorgd. Onnatuurlijk misschien maar ze weten niet wat ze missen.
  8. Jos Theunissen:
    5 juni 2023
    Zelfs op kaarsrechte wegen blijkt het al moeilijk de vogels in te delen op hun loop- of vlieggedrag. Maak ik het moeilijker als ik het nestelgedrag erbij betrek? Waarom nestelt de ene vogel hoog in een boom, terwijl de ander op de grond gaat zitten broeden? Heeft dat met vertrouwen te maken dat het met het direct beheersen van de vliegkunst wel los zal lopen?