Dag 26 - @ - Córdoba 0 km

30 mei 2019 - Córdoba, Spanje

Vandaag vakantie. Eerste doel is de moskee-kathedraal. We worden overweldigd door een woud van duizenden pilaren waarop steeds twee rood-witte bogen rusten. De moskee gaat terug tot het jaar 785 en dat is zo ongeveer 200 jaar na de dood van Mohammed. De Islam is dus in de beginjaren als een razende gegroeid, als een soort oerknal. Staande te midden van de zuilen ervaar je de schoonheid van de strakke ordening van bijna identieke elementen die toch allemaal iets verschillen. Symfonie van symmetrie.

Dan lopen we naar de kant en worden overdonderd door een cultuurschok. Wat is het geval? In 1236 zijn de Moren verdreven uit Córdoba en wordt de Mezquita een Rooms katholiek godshuis. De zijkanten bieden nu plaats aan tientallen kapellen vol met beschilderde beelden, bijbelse voorstellingen waarbinnen ook bisschoppen opereren en merkwaardige schilderijen. Zo zien we ook een ton waarin drie kinderen zitten die tot leven worden gewekt door een heer. Dat moet dan wel Sinterklaas zijn.

Middenin de moskee zijn een paar honderd zuilen gekapt om plaats te maken voor een kathedraal die trouwens wel weer mooi genoemd kan worden. Het islamitische en christelijke metselwerk is bijna naadloos verbonden.

De nieuwe functie als christelijk heiligdom is wel het behoud geweest van de Mezquita. Anders had het waarschijnlijk nog een paar jaar dienst gedaan als markthal om daarna in rap tempo te desintegreren. Elk nadeel heb z’n voordeel.

Buiten zien we allemaal vrouwen in Spaanse jurken dezelfde kant oplopen . We volgen ze en komen bij de Romeinse Brug waar zich twintig zanggroepen vormen van voornamelijk vrouwen. Al zingend gaat het langzaam de brug over naar een feestterrein (zie video).

Het blijkt de hele week feest te zijn in de stad. Vanaf het terras zijn we steeds meer feestgangers, te voet of met een koets. De vrouwen allemaal in flamenco-outfit, de mannen soms.

Even naar ons onderkomen. Ook goede berichten van het thuisfront: De KPN plaatst een zendmast op de RK toren in Warga. Eindelijk mobiele ontvangst! ‘k Heb echter net per 15 juni m’n abonnement bij de KPN opgezegd ten faveure van T-mobile.

Iemand heeft ooit een keyboard omgebouwd tot het spiegelbeeld: links hoog en rechts de lage tonen, Beroepsmusici bleken na 20 minuten al redelijk uit de voeten te kunnen op dit instrument. Maar bij beelden van een alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee blijkt dat bij een bocht naar rechts opeens de helft van het peloton achterblijft omdat de schaatsers niet in die richting kunnen overstappen. Wat is het verschil tussen pianospelen en schaatsen ?

1. Janny:
    30 mei 2019
    Wat een heerlijke dag🥰 ik vond de moskee ook geweldig mooi en een vreemd contrast met de kathedraal
  2. Joost:
    30 mei 2019
    Het is nu 10 uur en alle terrassen zitten nog vol. Zopas een wandeling gemaakt over de Romeinse brug naar de nieuwe stad. Een drukte van belang daar, want er vond net de start plaats van een processie. Een kar vol met zilverwerk en waarschijnlijk een relekwie werd voorafgegaan door honderd ruiters, allemaal op zijn paasbest uitgedost in traditionele kledij . Vrouwen waak in amazonezit op hun hakkenei.
    De praalwagen wordt gevolgd door een grote stoet zingend voetvolk. Toeristen zie je weinig hier: die zitten op de terrasjes in de binnenstad. En de heiligheid van het gebeuren wordt iets gerelativeerd door het bierblikje dat een aantal ruiters in de hand heeft. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen : ook ik tik dit met een blikje Amstel Cerveza naast me.
  3. Rik:
    30 mei 2019
    Jullie vallen wel met de neus in de boter met deze feestelijke activiteiten.
    Er was een stukje in jullie dagverhaal dat met opviel:
    "Zo zien we ook een ton waarin drie kinderen zitten die tot leven worden gewekt door een heer. Dat moet dan wel Sinterklaas zijn"
    In de historische binnenstad van Deventer zit een betonnen gevelsteen, voorstellende een ton met 3 jongetjes erin en een soort Sinterklaasachtige figuur erbij. Ik zal eens opzoeken welk verhaal hier bij hoort.
  4. Puck en Cor:
    31 mei 2019
    Je kunt geen dag missen anders raak je de draad kwijt.Sorry, hoewel wij geen dag van de interessante wederwaardigheden van jullie wil missen,waren wij het geografische kompas van jullie reis kwijt.
    Gelukkig was Cordoba het sleutelwoord en daarna hebben we de "via verdes" nog een keer kunnen beleven.( heeft ook wat! ).
    De video's waren zeer interessant. Dat ook senoritas soms paarde-achterwerken hebben zullen vele Nederlandse vrouwen vreugde doen.
  5. Margriet:
    31 mei 2019
    Dag Puck en Cor,
    Blij dat jullie zo meeleven. Ben je onze route kwijt, dan kun je op kaart drukken en dan zie je waar we ons bevinden. We leren elke dag nieuwe dingen. Joost weet inmiddels wat koud bier is in het Spaans. Cervezza fria. En ik ga straks bellen in het Spaans met een hostal. Een gesprek op het terras moet ik helaas nog met handen en voeten en beeldtaal doen. Maar dat is ook wel weer lachen.