Dag 18 —> Guadelupe (32 km)

24 mei 2023 - Guadalupe, Spanje

Nu zitten we in een appartement, twintig meter van het vermaarde klooster dat we straks gaan bezoeken. De weg hiernaartoe viel - ondanks de klimmerij - erg mee. Halverwege spraken we een Franse fietser die redelijk afgemat leek. Met een perzik hebben we hem weer tot menselijk leven gebracht. Hij kwam nu uit Guadelupe en was op weg naar Fatima in Portugal.

Wij nemen afscheid van hem en vervolgen onze weg en zien de afslag over het hoofd die naar  de oude spoorbaan naar Guadelupe voert. Dan zouden we over de 70 meter hoge brug gefietst hebben. Nu gaan we er onderdoor. Later op de dag zullen we er nog een wandeling naar toe maken.

We vinden onderdak op steenworp-afstand van het reusachtige klooster dat we later op de middag bezoeken. De rondleiding duurt lang maar de apotheose  mag er zijn. Op zeker moment draagt de gids ons over aan een monnik die ons om stilte en eerbied vraagt (petten af). Hij voert ons naar een speciale Maria-kapel en vertelt honderd uit over het leven van Maria en wijst dan steeds een schildering aan. Bij het laatste plaatje versta ik eindelijk één woord van zijn betoog ‘ascencion’ en jawel we zien Maria hemelwaarts meegevoerd worden door gevleugelde engelen

Dan wordt een deur geopend en we lopen langs de Zwarte Madonna. De monnik houdt een zilveren bord in de hand die je mag aanraken (of kussen?). ‘Een bijzonder volkje, die Roomsen’, zou Asterix gezegd hebben.

Dan danken wij de lezers over het meedenken over de hypothese P:S=N:D. Wij hebben zelf het idee dat Portugezen en Nederlanders veel minder formeel zijn dan hun grote buren. En we vragen ons af of er ook zoiets aan de hand is met hun talen. ¿Wie kan daar iets van zeggen? Kunnen Nico, Minke of Sander of een ander ons uitsluitsel geven?

1. Margriet:
    24 mei 2023
    En wie weet hebben ook Geertje en Rik hier nog een visie over
  2. Vera:
    Prachtig daar!
  3. Geertje:
    24 mei 2023
    Vinden wij ook, maar gek genoeg ook wel weer meer sjoemelen als in portugal,als het om de regels gaat.wij doen het allemaal vgls het boekje wat belasting etc aangaat,willen we zelf ook, maar een vriendin die dat ook wel wil heeft het daar, nu zo een appartement gekocht heeft, maar lastig mee, in zuidspanje,oh nee hoeft niet hoor, en ongeloof op en in de hoofdjes...
    Verder is de kleding in portugal vaak zeer informeel ,alles kan. Spanjaarden en hun kinderen vaak op hun paasbest, ook een mooi gezicht. En dan de taal!! De zangerigheid van de taal van de Portugezen,de ao en sao en het mitrailleurgeluid vh spaans.
    Ook de luidruchtigheid vd Spanjaarden, met name in de nacht... ze slapen nooit, veel onder geleden in het verleden...
    De Portugezen gaan gewoon plat om 10 of 11 uur op de camping.
    Maar Spanjaarden ook erg vrolijk en uitbundig ,ook weer gezellig!
    Er is ook nog een verschil tussen de Spaanse man en de portugese man,maar dat is voor bij het kampvuur.
    En tot slot is de portugees voor een Spanjaarden het minderwaardige broertje.
    De portugees zegt dan weer oP zijn beurt, uit spanje komt niks goeds, ze noemen dan akkerman dingen op, zoals de vrouwen zijn wel hekserig etc. Het fruit,sinasappels,aardbeien en de tomaten zijn niet te freten, daar hebben ze echt een ding ..massaproductie!! Allemaal clichés,maar deze niet.
    alleen de benzine is goedkoper,daar kan de portugees niet om heen
  4. Rik:
    24 mei 2023
    wat een mooi dagverslag , toppie, ik kan ik me helemaal inleven in de plek waar jullie nu zijn en de reis er naar toe. Sterke klimspieren want 6 tot 8% is niet niks. Serene sfeer daar bij t klooster en als de hemel bestaat zou hier best de ingang kunnen zijn. Natuurlijk wil je de Madonna aanraken, ik herinner me de zwarte madonna in Mont Serrat, die door de duizenden duizenden handjes al lang versleten zou zijn als er naast haar niet een aaiplek was.
    Over P: S en NL: D...
    Spanjaarden schijnen zich wel eens superieur te voelen t.o.v. Portugezen. Of de Portugezen verbeelden het zich.
    Duitsers verheffen zich niet boven Nederlanders. Zweden wel t.o.v Noren. Heb ik van horen zeggen.
    Eerlijk gezegd pieker ik niet over deze kwestie, maar hoop ik hiermee gepieker van jullie reizigers te verlichten of zelfs op te heffen. Zonde van de tijd als je op zo'n mooie plek bent. Lekker genieten daar!
  5. Rik:
  6. Rik:
  7. Rik:
    24 mei 2023
    Wat een mooi dagverslag, toppie, ik kan me helemaal inleven in de plek waar jullie nu zijn en de reis er naar toe. Sterke klimspieren want 6 % tot 8 % is niet niks. Serene sfeer daar bij ' t klooster en als er een hemel bestaat zou hier best de ingang kunnen zijn . Natuurlijk wil je de Madonna aanraken. Ik herinner me de Zwarte Madonna in Montserrat, die door duizenden ja duizenden handjes al lang versleten zou zijn als er naast haar geen aangewezen aaiplek was.
    Over P:S en NL:D.... het schijnt dat Spanjaarden zich soms wel wat verheven voelen boven Portugezen. Of de Portugezen verbeelden het zich maar.
    Duitsers voelen zich niet verheven boven de Nederlanders. Zweden wel t.o.v. de Noren. Heb ik van horen zeggen.
    Eerlijk gezegd pieker ik niet over deze kwestie , maar hoop ik hiermee gepieker van jullie reizigers te verlichten of zelfs op te heffen. Dat zou mooi zijn.
    Zonde van de tijd als je op zo'n mooie plek bent. Lekker genieten daar!
  8. Rik:
    24 mei 2023
    o jeetje, mijn verslag heeft zich ongepland voortgepland.... excuses...
  9. Iris:
    24 mei 2023
    Wow, wat een spoorbrug. Dat zou bij mij niet op kunnen tegen het zilveren kussentje van het klooster. (Ze lezen jullie verslag toch niet daar in het klooster?)
  10. Iris:
    24 mei 2023
    Andersom uiteraard. Mijn hersenkamer is in dezelfde staat als die van Vera vrees ik.
  11. Grietje Rakers:
    25 mei 2023
    Grietje:
    leuk verslag en er is veel te zien onderweg geniet ervan