Dag 31 —> Lumpiaque (56 km)

6 juni 2023 - Zaragoza, Spanje

De eigenares van ons onderkomen heeft een soort micromarkt en bij haar konden we drie aardappelen, zes eieren en een knol kopen die we met een overdaad aan olijfolie samengebakken hebben tot een heerlijke avondspijs. De knol was een kruising tussen prei, ui en venkel en ik heb vergeten die te fotograferen  voor determinatie achteraf. Na afloop van ons diner maakten we een dorpswandeling en kwamen in de kerk waar twee dames de schoonmaak net voltooid hadden. Ze hebben ons rondgeleid en alles uitgelegd over de diverse heiligen. Bij Sint Barbera konden ze niet op het goede woord komen, dus ik zei “boem”, ja ik schoot in de roos want St Barbara is beschermheilige van o.a. de kanonniers.

Het is half negen als we op pad gaan. Over de autoweg tot Mores is niet veel te vermelden behalve dat het uitzicht mooi is: veel woeste natuur en soms een paar lapjes akkerland. Ook zijn  we op drie plaatsen grote schaapskuddes rondscharrelen in de bush-bush. Het is zonnig en volgens de weerberichten zal de temperatuur vandaag tot 30 graden stijgen.

Dan rijden we een kronkelig traject langs het spoor tot aan de gigantische cementfabriek nabij Moreta de Jalón. In het stadje pauzeren we op het dorpsplein  met een banaan en wat gedroogde abrikozen. Het is redelijk druk op het  plein, geen toeristen maar lokale zeventigplussers. Mannen zitten bij mannen en vrouwen bij vrouwen. Wij zijn blij nog te kunnen fietsen.

Daarna schieten we op, vooral door een navigatiefout waarbij we de afslag naar de bosweg hebben gemist. We volgen de autoweg en winnen daar minstens een uur mee. Niet dat we tijd willen winnen, maar het wordt warmer en dat zijn we deze vakantie nog niet echt gewend. We worden ingehaald. Elektrofietsers, zien we. M vraagt zich hardop af , of wij dat ook in de toekomst worden. Ik moet nog aan dat idee wennen.

Nu zitten we in de schaduw van een erg luxe appartement voor een betrekkelijk bescheiden prijs. Op het bed ligt een grote strik en ook is er een strik gelegd in de laatste velletjes van de rol pleepapier. Zulke zaken geven de burger moed en vertrouwen in de mensheid.

En nu dan weer even tijd voor bespiegelingen. Ik heb soms moeite met de kleuren rood en groen. De oorzaak is waarschijnlijk dat er iets is met de rood- of met de groen-gevoelige kegeltjes. Dat er ergens een -H groep zit waar normaal gesproken een -CH3 groep moet zitten o.i.d. Door zulke mutaties verschuift de golflengte waarbij de maximale gevoeligheid optreedt. Foutje in het DNA en wel op het X-chromosoom (gek genoeg zijn de blauwgevoelige kegeltjes op een heel ander chromosoom gecodeerd).

M heeft geen enkel probleem met kleurenzien.  Dus mijn dochters hebben dus  grote kans naast een ‘normaal’ X-chromosoom ook zo’n bijzondere X te hebben.  De vraag is of die bijzondere - naast de gewone - tot expressie is gekomen. Zo ja, dan is er de kans dat de bezitster een tetrachromaat is. Een wondermeisje.

Morgen hopen we in Zaragoza aan te komen. Twee nachten zullen we daar blijven. Wat moeten we beslist doen in die stad en wat beslist niet? Alle raad is welkom !

1. Iris:
    6 juni 2023
    Ik heb geen tips of anti-tips uit directe hand voor Zaragoza, maar na een rondje googlen zou ik naar Museo de los Faroles y Rosario de Cristal gaan!

Geniet van het pleepapier in een strik.
  2. Vera:
    Beste Ouders,

Papa heeft de demo al tijdens wintersport gegeven, maar het duurde even om zijn advies toe te passen; ik zag nog geen goede gelegenheid. Nu passeerde tijdens een autorit met Iris en Roos het onderwerp chat GPT de revue. En vandaag deed eindelijk de gelegenheid zich voor. Jullie vraag heeft mij geïnspireerd tot het leggen van contact. Ik kom tot de volgende punten:

Zaragoza is een prachtige stad met veel interessante bezienswaardigheden en activiteiten. Hier zijn enkele tips voor wat je zeker moet doen en wat je misschien wilt vermijden tijdens je verblijf:

Wat je zeker moet doen in Zaragoza:

Bezoek de Basiliek van Nuestra Señora del Pilar: Dit is een iconisch heiligdom en een van de belangrijkste bezienswaardigheden in Zaragoza. Bewonder de prachtige architectuur en geniet van het uitzicht op de rivier de Ebro vanaf de basiliek.

Verken het Aljafería-paleis: Dit Moorse paleis is een UNESCO-werelderfgoed en een must-see in Zaragoza. Het combineert islamitische, gotische en barokke architectuurstijlen en herbergt een schat aan historische en artistieke schatten.

Wandel over de Puente de Piedra: Deze stenen brug over de rivier de Ebro is een symbool van Zaragoza. Maak een ontspannende wandeling over de brug en geniet van het prachtige uitzicht op de stad.

Ontdek het Romeinse theater: Zaragoza heeft een goed bewaard gebleven Romeins theater dat dateert uit de 1e eeuw voor Christus. Bezoek het theater en leer meer over de Romeinse geschiedenis van de stad.

Proef de lokale gastronomie: Zaragoza staat bekend om zijn heerlijke gerechten. Probeer traditionele specialiteiten zoals de beroemde "migas" (gebakken broodkruimels), "Ternasco de Aragón" (gebraden lamsvlees) en de "frutas de Aragón" (chocoladesnoepjes).
  3. Vera:
    6 juni 2023
    Wat je misschien wilt vermijden in Zaragoza:

De siësta-tijd: Houd er rekening mee dat veel winkels en restaurants in Zaragoza 's middags gesloten kunnen zijn vanwege de siësta. Plan je activiteiten dienovereenkomstig, zodat je niet voor gesloten deuren komt te staan.

Rondreizen met de auto in het stadscentrum: Het historische centrum van Zaragoza heeft smalle straatjes en beperkte parkeergelegenheid. Het is beter om te wandelen, gebruik te maken van het openbaar vervoer of een taxi te nemen om het centrum te verkennen.

Het negeren van de lokale gewoonten en tradities: Zoals in veel Spaanse steden, heeft Zaragoza zijn eigen unieke cultuur en tradities. Respecteer de lokale gebruiken en etiquette, zoals het begroeten van mensen met "buenos días" (goedemorgen) of "buenas tardes" (goedemiddag/avond) en het naleven van de siësta-tijden.

Te veel haasten: Zaragoza is een stad om van te genieten en te ontspannen. Neem de tijd om de bezienswaardigheden te verkennen, te genieten van de lokale keuken en te ontspannen in de parken. Haast je niet door de stad, maar neem de tijd om alles op je gemak te ervaren.

Groet,
    Vera (en ChatGPT)
  4. @nnet:
    6 juni 2023
    Ja, je hebt ook beschermheiligen voor dieven en er zijn met wijwaterkwasten zwaaiende priesters waargenomen die tanks besprenkelden. Er moeten als de bliksem nieuwe heiligen worden geïnstalleerd die raketafweergeschut beschermen en eentje voor het kernwapenarsenaal en nog een stuk of wat voor de diverse gifgassen.
    Stel, ik ben tetrachromaat. Ik schilder kleurige landschappen. Maar 88% van de vrouwen en 100% van de mannen hebben hooguit 3 kegeltjes en als ze mijn landschappen bekijken missen ze de rijkdom en subtiliteit van mijn kleurgebruik. Hoe dramatisch is dat? Maar gelukkig beseffen zij het niet en ikzelf evenmin. Zodat het toch weer goed geregeld blijkt in deze beste van alle mogelijke werelden.