Dag 21 —> Sante Maria del Tiétar (52 km)

27 mei 2023 - Ávila, Spanje

Het plan van vandaag is via San Román de los Montes, Castillo de Bayuela en El Real de San Vincente naar Santa Maria del Tiétar te fietsen. De afstand is niet al te groot maar er zijn wel behoorlijk wat hoogtemeters te overwinnen.

In de loop van de dag krijgen we op de familie-app een leuk filmpje van T&L. Een ooievaar kuist zijn/haar nest, allerlei rommel wordt overboord gemikt. De ooievaar krijgt complimenten van deze en gene voor zijn/haar opruimgedrag.

De vraag is nu: ¿Kunnen wij wat leren van die vogel? Nou, in Nederland zijn er te weinig ooievaars om in brede kring als voorbeeld te dienen, maar in Iberia ligt dat anders. De vogel wordt gekoesterd en nagevolgd en wel in het bijzonder door automobilisten.

Het eerste stuk tot San Román is dan wel een beetje saai omdat we gedwongen zijn ons op een smalle zijstrook voort te bewegen met de ogen steeds op het wegdek en de berm gericht maar de greppel brengt gelukkig weer wat leven in de brouwerij. We zien duizenden bierblikjes van allerlei merk, kleur en formaat liggen, uit het raam gelanceerd door zindelijke automobilisten. Autovaars zijn het. Ik maak berekeningen hoe rijk ik zou worden als ik al dat blik zou vergaren , gebaseerd op een aluminiumprijs van E3,50 per kilo.

In Castillo de Bayuela drinken we koffie in een soort dorpshuis. Mensen spelen een kaartspel. Aan de bar hangen metalen emmertjes. Voor pruimers suggereer ik. Maar hoe kom je dat te weten zonder opzichtig je plaats te verlaten en opzichtig de inhoud te inspecteren?  M kan mij even later na toiletbezoek vertellen dat het voor rommel is. De grote glazen stolpen met koeken, appelflappen en cakejes ontbreken hier. Dan verder, de berg op. Grote stukken lopen wij alsof we daarmee de zwaartekracht ook ontlopen. Regelmatig worden we ingehaald door dieselvoertuigen die het ook moeilijk hebben, te oordelen naar hun slechte adem. Zou hier geen APK bestaan?

Ik Iets na San Vincente bereiken we dan eindelijk de pas. Traploos, alsof we Solexisten zijn dalen we af. We komen nu in de regio Castillo Y Leon. Het landschap verandert ook weer: meer natuur. Op een parkeerplaatsje gaan we op een paar dikke boomstammen zitten en verorberen wat nootjes en een sinaasappel. Kikkers kwaken vrolijk in een meertje. Soms valt er een spettertje uit de dichte wolken boven ons. Dat deert ons niet, wolken zijn onze vrienden.. Wolken die ons deze dag ook weer verdedigd hebben tegen de zon. Wolken van genot.

1. Margriet:
    27 mei 2023
    Het regent nu hier als de malle. Net op tijd binnen. En voor het maaltje hoeven we ook niet meer weg. De eigenaar maakt vegetarische lasagne.
  2. Rik:
    27 mei 2023
    mooie afsluiting van de dag, regen en lasagne. En niet meer het dorp verkennen, maar uitrusten, na die klim van vandaag. Advies van een senior,
    en groet vanuit zonnig Nederland
  3. Geertje:
    27 mei 2023
    Wat een sponde,jonges! En gezellige waard en waardin!!
  4. Geertje:
    27 mei 2023
    Wat een sponde ook jonges! dat wordt heerlijk slapen en gezellige waard en waardin
  5. Ernst:
    28 mei 2023
    Hallo Joost en Margriet,
    Geweldig om te lezen over jullie fietsavontuur! En op de leuke manier waarop jullie je belevenissen digitaal weergeven in tekst, foto en zelfs bewegende beelden. Leuk om te volgen!
    Veel plezier, Ernst