Dag 11 —> Teruel 73 km

15 mei 2019 - Teruel, Spanje

Om 8:45 gaan we op pad en al na twee minuten ruik ik versgebakken brood. Furanen, de Maillard-reactie, herinner ik me vaag. Heerlijk brood heeft de bakker en ik vraag me af waarom hij er zo slecht afkomt in de Schrift in vergelijking met de schenker die toch een soort dealer was.

Vandaag staan er vier klimmen op het programma, totaal 900 hoogtemeters. De vegetatie verandert langzaam. Klaprozen ruimen het veld voor cadmiumgele brem. Op zeker moment overheersen verschillende soorten dennen, en dan, jawel, je leest het goed, hele bossages geneverbessen, mijn lievelingsboom.

In de verte de roep van een onbekende vogel: hij roept ‘koekoek’ maar de koe en de koek hebben dezelfde toonhoogte. Wie van de volgers kan hem determineren?

Nu zitten we op de rand van het bed op een kamer boven een druk steegje in Teruel in een herberg genaamd Fonda del Tozal. De waard is erg behulpzaam en droeg ons beider fiets naar boven en wist dan ook nog te vertellen dat Luther hier gelogeerd heeft.

M is net terug van een eerste verkenning en komt terug met een paar blikjes ijskoud bier en een grote puut kersen. Wat kan het menselijk leven toch aangenaam zijn.

Morgen grote verzenddata: tent, kokerij, overbodige kledij etc. naar huis gezonden. Daarna zijn we Verlichte Fietsers die niet meer emmeren over hoogtemeters maar hun aandacht richten op de pure natuur en het vreugdevuur van de Spaanse cultuur.

1. Vera:
    15 mei 2019
    Voor de foto’s zou t fijn zijn als je je broek niet terug stuurt!
  2. Rik:
    15 mei 2019
    Weer best een zware klim vandaag. Toch beluister ik uit het verslag van Joost dat er veel nieuwe en interessante dingen om jullie heen te zien zijn
    En die Spanjaarden zijn aardig hé. Dragen je fiets 2 trappen op. Wat die rare vogel betreft, je maakt me nieuwsgierig Joost. Gek beest. Kun je het geluid niet aan de waard laten horen en dan zeggen: que tipo de ave?
    Mooie avond en... er weer tegenaan morgen.

que tipo de ave es esta
  3. Rik:
    15 mei 2019
    Dat laatste zinnetje Spaans hoeft niet hoor.
  4. Vera:
    Joost, je fietsbroek
  5. Marjan:
    15 mei 2019
    Is die vogel soms een hop? (Oep-oep-oep zegt ie)
  6. @nnet:
    16 mei 2019
    Toch jammer van dat kamperen dat nu voorbij is. In een tent word je gewekt door vogelliedjes. 's Nachts naar een onweer kijken loop je mis in een herberg, daar moet je dan zo helemaal voor opstaan. Maar ja, gewoon 's ochtends opstaan in de geur van versgebakken brood weegt daar wellicht ruimschoots tegenop en met minder bagage tegen de bergen op fietsen in die hitte daar is ook erg fijn natuurlijk en dat elke dag opnieuw.
    Moedig voorwaarts!
  7. Margriet:
    16 mei 2019
    Dat kamperen viel zwaar tegen daar er op de route maar eens per 3 a 4 dagen een camping was. Joost voelde zich echt verlicht vandaag. Zie zijn blog straks
  8. Puck en Cor:
    17 mei 2019
    Mensen geen geëmmer meer over hoogtemeters, maar genieten van jullie tweetjes in het bed en de mensen rondom jullie. Zoals men, zegt het verstand komt met de jaren.