Dag 34 —> Irun (10 km)

14 juni 2024 - Pamplona, Spanje

Eerst dan over gisteren. De fietsenmaker heeft Madonna weer rijklaar gemaakt. De nieuwe rem doet het prima maar de Rohloff-naaf staat vast in de achtste versnelling (van de 14). Dat is te laag om lekker over vlakke wegen te kachelen en te hoog om hellinkjes te pakken. Zo nog duizend kilometer fietsen is geen optie voor ons. We bedankten de fietsenmaker voor zijn inspanningen en namen de trein naar Irun, dat tegen de grens met  Frankrijk ligt en waar het vliegveld San Sebastian ligt.

We probeerden de thuisreis met Vuela te boeken maar kwamen nergens een vakje tegen met ‘fiets meenemen’. Maar dank zij de goede coaching van dochter V lukte het uiteindelijk. En dochter R beloofde ons des anderen daags met haar man  E op te halen van Schiphol.

In het hotel kunnen we kiezen uit drie soorten ontbijt. Wij kiezen de middelste sport: koffie met een croissant en een glaasje sinas. De goedkopere versie is hetzelfde, maar dan zonder dat sap. Bij de duurdere versie krijg je er gebakken spek bij hetgeen ook niet tot mijn favorieten behoort. Enige soberheid kan geen kwaad als we ons afgeslankte postuur willen behouden.

Het vliegveld is slechts vier kilometer op de fiets. Onderweg kopen we nog een grote zak kersen en bij de China-bazar een bos touw, een rol plakband en twee rollen bubbeltjesplastic. Op het vliegveld blijken fietsdozen te koop. Ze zijn een stuk kleiner dan die je op Schiphol krijgt wat betekent dat je je fiets verder moet demonteren. We zijn daar misschien wel twee uur mee bezig geweest: vooral het schroefje waarmee het spatbord bevestigd is, was moeilijk los te draaien.

Daar staan ze dan: Christoffel en Madonna, zwijgend in hun dozen die met vele meters plakband omsnoerd zijn zodat het wel zebra’s lijken. Het is nu kwart over een: over twee uur kunnen we inchecken. Tijd voor M om foto’s bij het verhaal van gisteren te plaatsen en voor mij om dit verhaal te schrijven.

We hebben vrede met ons toch onverwachte einde van deze tocht. Het mooiste deel hebben we gehad, maar fysiek viel het ook tegen. Misschien is er meer aan de hand dan alleen die toegenomen zwaartekracht.

Thuis is er ook weer van alles te doen: de tuin, het gras, schilderwerk. En volgende week is er de Bloeizone week in Wergea, lopen we weer mee met de NKBV wandeling en wordt het tijd weer eens in de kano te stappen.

En aangezien we naar verwachting niet voor twaalven thuis zullen zijn, verschijnt er morgen nog eenmaal een editie van deze reislogger.

1. Jan Wijbenga:
    Klimmen woensdag? :-)
  2. Iris:
    14 juni 2024
    Doet me goed om te lezen dat jullie nog een fris gemoed hebben en leuke plannen wanneer jullie weer thuis zijn! Hele fijne reis en gezellig dat ik jullie binnenkort weer kan zien!
  3. Diderica:
    14 juni 2024
    Ik vind jullie kampioenen flexibiliteit! Daar kan ik een voorbeeld aan nemen.
  4. Lotty:
    14 juni 2024
    Ik sluit me bij de woorden van Diderica aan.
    Wens jullie een goede terugtocht en tot ziens in Wergea!
  5. Johan:
    14 juni 2024
    Ik heb erg genoten van alle verhalen over jullie soms zeer risicovolle etappes. En van jullie improvisatievermogen als het toch anders uitpakt dan gedacht.
    Prachtige foto’s ook. En de werkelijkheid is natuurlijk nog veel mooier.
  6. Jos Theunissen:
    14 juni 2024
    Een moeilijk en moedig besluit. Je moet toch jezelf overwinnen.
  7. Gooitske:
    Wat een pech. Maar wel flexibel . Petje af. Goede thuisreis.0
  8. Vera:
    14 juni 2024
    Tot gauw, komt wel goed uit qua oppas 😂😂😂😂😂 zonder gekheid, goede terugreis en wel vaart maken op Barcelona hè 😂
  9. Corinne en Hans:
    14 juni 2024
    Lieve beiden egocentrisch als we zijn zijn wij blij om jullie straks weer in levende lijve te zien en te horen . Blijkbaar Joost is Madonna toch eenkennig en niet van zins zich te voegen naar een Spaanse fietsenman.
  10. Marjan:
    14 juni 2024
    De etappe naar Irun is dus Onrun . Maar met de door jullie ontzagwekkende, WEL afgelegde kilometers zal het fietsen voorlopig nog wel in de benen zitten. Een wijs besluit… welkom in NL!
  11. Freek:
    14 juni 2024
    Ach, wat een pech, zo wil je de fietsvakantie toch niet afsluiten, en net nu het 'gemakkelijkste' deel bereikt was. Bedankt voor jullie inspirerende verhalen en een goede terugreis gewenst!
  12. Joost:
    15 juni 2024
    @Jan: Ja, woensdag klimmen, maar dan zonder fiets!
  13. @nnet:
    15 juni 2024
    Nee, wat een pech. Dat die knoeier van een fietsenmaker jullie beroofd heeft van het tweede deel van jullie tocht!
    Ik had steeds begrepen, trouwens, dat het Christoffel was van wie de rem achter begon tekort te schieten. Madonna had toch al bij een eerdere gelegenheid de juiste remmen gekregen? Ik heb zeker een keer niet opgelet?
    Zijn jullie stiekem ook wel blij weer naar de veilige haven terug te keren?

Jouw reactie